סילבוס הקורס הרמוניה לגיטריסטים הגרסה החינמית
חלק 1: מבוא, מהו תפקיד ההרמוניה, הדגמות
מהי הרמוניה, ומה הרמוניה עושה? – שיעור חינמי
מהי הרמוניה? מה תפקיד ההרמוניה במוזיקה, איך ההרמוניה יכולה לעצב את השיר ואת האווירה של השיר. “כל התווים שמרכיבים את האקורדים של הסולם, הם רק מתוך התווים של הסולם” למה הכוונה?
בואו נשמע דוגמאות, איך רצפי אקורדים שונים מייצרים אווירה שונה – שיעור חינמי
בואו נשמע כמה דוגמאות לרצפי אקורדים שיוצרים אווירות שונות, איזה רצף נשמע “פוסע לעבר מטרה” והאם תסכימו איתי לגבי איזה רצף נשמע עליז ושמח, לעומת רצף אקורדים עגמומי ועצוב? והכי חשוב, איך ידיעת ההרמוניה תשפר אתכם כמוזיקאים וכנגנים?
הרמוניה ותיאוריה מוזיקלית זה לא באמת מסובך וכל אחד יכול ללמוד, מה נלמד בקורס הזה? – שיעור חינמי
סולמות מקבילים, מרווחים מוזיקלים שמהם בונים אקורדים, שיטות לבניית אקורדים בקלות, איך אפשר להחליט איזה אקורדים שמים בשיר, ניתוח רצפי אקורדים של שירים, מה אומרים כל המספרים והשמות המוזרים של אקורדים? את כל זה ועוד המון נלמד בקורס הזה.
האם אקורדים והרמוניה זה בעצם אותו דבר? והאם אתם באמת מנגנים אקורדים? – שיעור חינמי
מהי ההגדרה של הרמוניה, ומה ההבדל או הקשר בין הרמוניה לאקורדים, הסולם שממנו נגזרים הנוסחאות של (כמעט) כל האקורדים. “מה שאתם מנגנים עכשיו בגיטרה זה לא אקורדים, אתם רק יודעים איך ללחוץ על מיתרים כדי להפיק אקורד מסוים”
חלק 2: סולמות מקבילים
השוואה בין מז’ור למינור, במה הם שונים?
בואו נשווה בין סולם מינורי למז’ורי בתיאוריה וגם על צוואר הגיטרה, נגנו איתי.
סולם מוליד סולם אחר, ולכן גם אצבוע מוליד אצבוע אחר, איך זה עובד?
האם אפשר לומר שסולם מז’ורי נמצא בתוך הסולם המינורי? ואיך נשתמש בידע הזה כדי לנגן את הסולם המז’ורי בצורה נוחה וקלה לשליפה, מתוך האצבוע של הסולם המינורי?
מה יהיה השם של הסולם המז’ורי המקביל למינורי?
מה יהיה השם הראשון של הסולם המז’ורי המקביל לסולם המינורי? תרגלו איתי נגינת סולמות מז’ורים שונים על צוואר הגיטרה ואת מציאת השמות המז’ורים שלהם. הכללים האלה תקפים לכל האצבועים המינורים
“סולמות מקבילים מכילים את אותם תווים, אותם סימני היתק, וגם את אותם האקורדים” אז מה ההבדל ביניהם?
למה קוראים להם סולמות מקבילים, ואיך הם דומים וגם שונים בו זמנית? מתי נכון לומר ששיר מתנגן בסולם המז’ורי המקביל ומתי נכון לומר שהוא דווקא במינורי? ומהו מרכז טונאלי. האם שיר יכול להיות גם מינורי וגם מז’ורי? ומתי שיר הוא לא מינורי ולא מז’ורי?
תרגול סולמות מקבילים, בתיאוריה וגם על צוואר הגיטרה
לתרגל זה הכי חשוב, אז קחו גיטרה ותרגלו איתי את ההתמצאות בסולמות מקבילים, נתרגל גם את מציאת המינורי המקביל.
משימה: דף עבודה סולמות מקבילים
שאלון: האם הבנת איך עובדים הסולמות המקבילים בתיאוריה ובגיטרה? ענה על השאלות
חלק 3: מהו אקורד? בניית אקורדים בתיאוריה ובגיטרה
מהו אקורד, ומהם התווים שמרכיבים אקורד? בניית האקורד המז’ורי
מה זה אקורד, איך בונים אקורד, מהם אקורדים משולשים מרובעים ומעלה, מאיזה סולם נלקחים נוסחאות האקורדים, מה השם הראשון והשני של האקורד מספרים. נבנה את האקורד C מז’ור, איך זה שאנחנו פורטים על 6 מיתרים אבל מנגנים רק 3 תווים, איך נשמעים קלידים שמחקים את מבנה האקורד על גיטרה
שאלון: בחן את עצמך, מהם התווים שמרכיבים את האקורדים המז’ורים הבאים?
בניית האקורד המינורי, האם אפשר לשנות את C לCm בלי לזוז הרבה באצבעות?
מה השוני בין נוסחת האקורד המינורי והמז’ורי, איך הוא משפיע על האווירה של האקורד, והאם אפשר לנגן אקורדים בגיטרה בצורה אחרת בזכות המידע החדש? כמה נוכחות יש לכל תו מהנוסחה בכל אחד מהצורות של Cm?
שאלון: מהם התווים שמרכיבים את האקורדים המינורים הבאים?
האקורד D מז’ור, מה שונה בהרכב הצלילים של הפוזיציה הפשוטה של D בגיטרה?
נבנה את הסולם D מז’ור ונבדוק אם ה D שאנחנו מכירים בגיטרה עומד בכללים, איך נשמעים קלידים שמחקים את האקורד D בפוזיציה של גיטרה? השוואה בין D לDm בתיאוריה ואיך השינוי מתבטא על הגיטרה? ולמה לא פורטים על מיתרים 5, 6 באקורדים האלה? (ובאקורדים אחרים)
האקורדים G ו Gm בתיאוריה ועל צוואר הגיטרה, האם אפשר לנגן את האקורד Gm בלי חסימה?
מהם נוסחאות האקורדים, בניית האקורדים בקלידים ובגיטרה, האם אפשר לשנות את האקורד G פתוח כך שיהפוך לGm? מהו הרכב התווים המיוחד של נוסחאות האקורדים על צוואר הגיטרה, ואיך הוא נשמע כשמעתיקים אותו לקלידים?
שאלון: עולים רמה: חשב את הסולמות ובנה את האקורדים
אקורדים מרובעים: אקורדים עם 7
אקורדים מרובעים, במה הם שונים בתיאוריה, ומה האווירה שהם מייצרים, בניית האקורד C7 בתיאוריה ובגיטרה, איך האקורד נשמע עם 7 ובלי 7, פוזיציות שונות של C7 בגיטרה וההבדל ביניהם. האם אפשר ‘להעלים’ את אחד השלבים כשצריך?
אקורדים עם מייג’ור7 maj7
ההבדל בין 7 ל maj7 הוא מאוד קטן בתיאוריה, אבל מאוד גדול באווירה שהם מייצרים, איך פוזיציות שונות בגיטרה מייצרות הרכב תווים שונה או דומה לנוסחה הבסיסית
שאלון: מהם התווים שמרכיבים את האקורדים המרובעים הבאים?
אקורדים עם Sus, במה הם שונים מהשאר?
2 צורות של אקורדים עם סוס, ולמה קוראים להם ככה? איזו אווירה אקורדים מהמשפחה הזאת מייצרים? איזה אקורד יבוא אחרי Sus4? בואו נבנה את האקורדים A sus2 Asus4 , מה צריך לשנות באקורד A כדי להפוך אותו ל Asus4? ואיך אפשר לנגן אקורד סוס2 בגיטרה בלי ללחוץ על אף מיתר?
מה נעשה בשביל לזכור את כל הידע החדש הזה? נתרגל!
הדרכה על דף העבודה של נוסחאות האקורדים, כתבו מהם התווים שמרכיבים את האקורדים ושלחו לי כדי לקבל ציון. וגם, כמעט לא שמנו לב, אבל פתאום אנחנו מבינים כמה הגיטרה השפיעה על המוזיקה בגלל המבנה המיוחד של האקורדים בה.
דף לעבודה עצמית, חשבו וכתבו את האקורדים
חלק 4: מערכת היחסים בין האקורדים לבין הסולם והאקורד המוקטן
מערכת היחסים בין האקורדים לבין הסולם, סקירת עומק – שיעור חינמי
בואו נבין מהי מערכת היחסים בין הרכב האקורדים של הסולם לבין הסולם “כל האקורדים של הסולם מורכבים רק מהתווים שמרכיבים את הסולם” בואו נוכיח את ההנחה הזאת, נבחן את כל האקורדים של סולמות שונים ונשווה את הרכב התווים שלהם לסולם. איך ההבנה של זה תקדם אותנו כמוזיקאים?
מהו האקורד של דרגה 2, ואיך הוא מסתדר עם הרכב התווים של הסולם.
למה אקורד מינורי או מז’ורי לא יכולים להיות האקורד של דרגה 2 , ומה האקורד שכן ‘מסתדר’ עם התווים של הסולם? ואיך זה שיש יותר מאפשרות אחת לדרגה 2?
האקורד המוקטן והאקורד החצי מוקטן (Dim/ m7b5) בתיאוריה ובגיטרה
נלמד את נוסחת האקורד המוקטן והחצי מוקטן בעלי האופי המיוחד, נבנה את נוסחאות האקורד Bdim, וגם Bm7b5, מהן הפוזיציות האפשריות של שני האקורדים על הגיטרה? ואיך אפשר לשכפל אותם לכל מקום אחר על צוואר הגיטרה?
למה לאקורד מוקטן קוראים אקורד מוקטן?
מאיפה מגיע השם הזה ‘מוקטן’? ומה בדיוק מסמלת כל אות באקורד Bm7b5 ?
האם לאקורד המוקטן יש תחליף קל לביצוע בגיטרה?
האקורד מוקטן 7, (Dim7) פוזיציה יחסית קלה לביצוע ולזכירה, ומה הכלל שמתקיים רק באקורד הזה
שגורם לשם הראשון שלו להיות כל אחד מהתווים שלו (!)
חלק 5: שיטת הדילוגים בתיאוריה ועל צוואר הגיטרה
הדרך הקצרה והיעילה לדעת מאיזה תווים מורכב כל אקורד, שיטת הדילוגים
יש דרך קצרה ויעילה לדעת את הרכב התווים של כל אקורד ששייך לסולם, נלמד אותה, נבחן אותה על סולם, וגם ניצור ממנה תרגיל טכניקה כדי שיהיה לנו את זה ברמת האצבעות.
תרגול מציאת האקורדים בסולם Bm עם שיטת הדילוגים
מה הרכב התווים של כל אקורד בסולם Bm? שיטת הדילוגים עושה את החיים קלים
שאלון: תרגול שיטת הדילוגים בסולם Dm, מהם התווים שמרכיבים את האקורדים בסולם?
שיטת הדילוגים עם סולם עמוס בסימני היתק, הסולם Ebm, האם באמת אין דבר כזה C במול?
נבחן את שיטת הדילוגים על סולם מסובך, אמנם למדנו שאין דבר כזה E דיאז או C במול, אבל עכשיו אנחנו מגלים שיש בתנאים מסוימים
שאלון: תרגול שיטת הדילוגים בסולם F#m, מהם התווים שמרכיבים את האקורדים בסולם?
איך ניישם את הידע המוזיקלי בגיטרה? נתרגל פירוקי אקורדים!
יצרנו תרגיל משיטת הדילוגים וקיבלנו תרגיל פירוקי אקורדים, זהו תרגיל מעולה שגם מפתח את הטכניקה, גם את ההבנה התיאורטית, וגם את השמיעה המוזיקלית. הדרכה על התרגיל, ועל איך מנגנים אותו ברמה הטכנית
נגנו איתי את תרגיל פירוקי האקורדים
מתרגלים את תרגיל פירוקי האקורדים על כמה סולמות לאט ובטוח
חלק 6: היפוכי אקורדים בתיאוריה, בגיטרה, ובהפקה מוזיקלית
היפוכי אקורדים, מה הם ולמה להשתמש בהם?
איך הופכים אקורד? נהפוך את האקורד C , איך ההיפוך משנה את אופי האקורד ומה השימושים של זה? מהו היפוך ראשון והיפוך שני, ואיך זה שאין היפוך שלישי?
שאלון: היפוכי אקורדים, בוא נבדוק שהבנת את הקונספט
היפוכי אקורדים בתפקידי הפקה מוזיקלית
ככה היפוכי אקורדים יכולים לעזור לכם בבחירה הפקתית/עיבודית של שיר. מליווי שירים בטווח התווים המבוקש , ועד לבחירת התווים לPads (פדים – שטיחים) בשיר שלכם
היפוכי אקורדים בגיטרה, מהו תפקיד הסלאש /?
איך נהפוך אקורדים בגיטרה? ואיזה סאונד הם מייצרים? נבחן אקורדים כמו C/G, Em/G, F/C. שימוש בהיפוכי אקורדים בתור רמיזה למעבר לאקורד אחר, אבל בלי לעבור אליו באמת. הדגמה על השיר סיגפו.
חלק 7: מבני אקורדים עם שמות מוזרים וארוכים
בואו נבין את כל האקורדים עם השמות הארוכים והמסובכים
בואו נצלול עמוק, נבין מהם כל האקורדים עם השמות הארוכים והמוזרים, מה הנוסחאות שלהם ומהם הסימונים האפשריים שלהם, שימושים מעניינים לאקורד maj7 הדגמה על השיר ‘ניצוצות’
אקורדים עם הסימון m7, והאם אקורד יכול להיות גם maj7 וגם מינורי?
מרווחים דיסוננטים וקונסוננטים בתוך אקורד, “השמיעה שלנו מתוכנתת לפרש מרווחים מסוימים כצורמים ומרווחים אחרים כנעימים” ומהו הסימון המשולש?
שאלון: הרכב את האקורד, האקורדים Sus 2, Sus4, m7
איך יכול להיות אקורד עם 9 או 11 אם יש לנו רק 7 צלילים בסולם? אקורדים עם 9 ואקורדים עם m9
מה הכלל החדש שמגיע באקורדים עם מספרים גבוהים מ 7? ומהם הסימונים השונים לכתוב אקורדים עם 9, מינור 9, ו m(maj9)
שאלון: בנו את האקורד, האקורדים 9+m9
אקורדים עם 11, 13, אקורדים מוקטנים, אקורדים עם Aug ואקורדים עם Add
אקורדים מוקטנים (Dim) ,חצי מוקטנים (m7b5) מוגדלים (Aug) הסימונים המיוחדים שלהם, ולמה אין אקורדים עם הספרות 8,10,12, 14 ?
שאלון: בנו את האקורד, האקורדים Dim, Aug, m7b5
חלק 8: מוֹדוּלַצְיָה
מודולציות, משנות את המרכז הטונאלי ומשדרגות את השיר, הדגמה על שיר
מה ההבדל בין טרנספוזיציה למודולציה, ואיך המודולציה גורמת למרכז הטונאלי להיות פחות ברור לכמה רגעים (או לשאר השיר) וכך לשנות את האווירה, ניתוח מעברי הסולמות בשיר שאריות של החיים
הטריק הפשוט ליצירת מודולציה מנצחת שחוזר על עצמו בהרבה שירים
בעזרת השיטה הפשוטה הזאת הרבה שירים מייצרים מודולציות מוצלחות, הדגמה על עוד 2 שירים
חלק 9: למה בחרו דווקא את האקורד הזה? ניתוח שירים
איך אפשר להחליט איזה אקורד שמים בכל קטע בשיר? – שיעור חינמי
איפה הלחן וההרמוניה נפגשים בשיר? איך הם משפיעים אחד על השני? מהם השיקולים (המעניינים) בבחירת האקורד? איך זה קורה באמת בתוך הרמות העמוקות יותר של התיאוריה? ניתוח והדגמה על שיר ישראלי מוכר
לבחור את האקורד הפחות מובן מאליו, התחכום בבחירת האקורדים שמייצר אווירה יחודית
זוכרים שכשלמדנו להוציא משמיעה אקורדים של שירים, היו אקורדים “מתוחכמים” ואקורדים “פשוטים”? עכשיו אנחנו סוף סוף מגלים מה הסיבה לזה ברמה התיאורטית! האקורד של הדרגה השניה בתפקיד האקורד המתוחכם
ההרמוניה יכולה לשמש גם כהשלמה למלודיה, וגם להוסיף תווים ש’מדריכים’ את המלודיה
הרמוניה לא תמיד מלווה בצורה הקלאסית שלה, ניתוח שיר שההרמוניה שלו מלווה את המלודיה בצורה יותר מרקמית ומשוחררת ופחות דביקה ומוגבלת, דוגמה לכך שהרמוניה ומלודיה יכולות ‘לרדוף’ אחת אחרי השניה
ההרמוניה מחליטה להחליף את הלחן למשך כמה תווים, ועושה דברים ‘מנוגדים’ למלודיה
זוכרים שכשהוצאנו אקורדים משמיעה דרגות 5 ו 7 יכלו לעשות את אותה העבודה? הנה הסיבה ‘המדעית’ לכך, וגם, איך מלווים שירים שאין בהם לחן מאוד מובחן? או שירים שבנויים רק מ 4 אקורדים שחוזרים על עצמם? השיקולים השונים לפיזור האקורדים בשיר, יש המון, אבל זה שלכם.
ההרמוניה מחליטה לפתוח שיר בתוך שיר כשהלחן חוזר על עצמו, הדגמה על 2 שירים ישראלים
בשיר ‘בואי – עידן רייכל’ יש שורה שבה הלחן חוזר על עצמו בדיוק אותו הדבר, ההרמוניה ‘מחליטה’ שלחלק הזה אסור להיות משעמם, ובצדק, כי בלי ההחלטה הזאת היה נשמע כאילו ‘נתקע הדיסק’. אותו הדבר קורה בשיר אפר ואבק ובעוד המון שירים טובים ומוכרים
שני גרסאות לאותה יצירה, אחת עם אקורדים משולשים ואחת עם מרובעים, מה תאהבו יותר?
הדגמה של יצירה מוכרת בשני גרסאות שונות של אקורדים, האם תאהבו יותר את הגרסה המשולשת או המרובעת? זה לגמרי הטעם שלכם! וגם, האם כדי להיות מוזיקאים טובים אתם צריכים לשאוף להבין כל מהלך הרמוני שאתם שומעים? או שאפשר גם פשוט להנות ממנו וזהו?
חלק 10: השמות והסימונים הקלאסיים והבינלאומיים של מרווחים מוזיקלים
השמות המקצועיים של המרווחים המוזיקלים ולמה אתם צריכים לדעת אותם
בואו ניישר קו עם השפה המוזיקלית בארץ ובעולם, שמות המרווחים בעברית ובאנגלית, איפה קיימים המרווחים בשירים, האם הם דיסוננס/קונסוננס. המרווחים פרימה, סקונדה, טרצה, ומה הכוונה בגדולה/קטנה
המרווחים קוורטה, טריטון, קוינטה, סקסטה, ספטימה, אוקטבה – והשמות שלהם באנגלית
באילו שירים מופיעים המרווחים האלה, מה השמות שלהם בשפה בינלאומית, והאם הם דיסוננטים או קונסוננטים
שאלון: מה שם המרווח המוזיקלי?