הקורס אלתור וקצב לגיטריסטים
מה לומדים? המטרות של הקורס הזה:
לאלתר ולג’מג’ם זה אחד הדברים הכי כיפים לעשות כנגנים, אבל באיזשהו שלב אנחנו מרגישים שאנחנו מתחילים לחזור על עצמינו, בקורס זה נלמד איך אפשר לשפר את האלתור שלנו ולגרום לו להישמע הרבה יותר מעניין עשיר ומפתיע, גם אם לא אילתרת אף פעם הקורס מציע לך התחלה קלה.
- המטרות: לקחת את האלתור שלך למקום חדש ומפותח הרבה יותר, להפוך את האלתור שלך למעניין ולא חוזר על עצמו
- לשדרג את רמת הידע שלך על קצב, בקורס זה נלמד על משכי זמן שונים (רבעים שמיניות וכו) והתפקיד שלהם במוזיקה ובאלתור
- נלמד על 2 המשתנים שמרכיבים כל שיר מנגינה ואלתור, ונלמד איך אפשר להפריד ולמשול בכל אחד מהם בנפרד
- משפחה 1 של רעיונות באלתור: נלמד את 4 הרעיונות הריתמים של משפחה זו ונאלתר עליהם יחד, סיבוב אני סיבוב אתם
- משפחה 2 של רעיונות: שימוש בניגודים בין ריתמיקה למלודיה ליצירת מתח מוזיקלי מעניין ומספק, 2 רעיונות ותרגולים
- בחירת התווים באלתור: נבצע ניסויים שיענו על השאלה האם ישנם תווים שנכון ולא נכון לנגן בזמן שאקורד מסוים מתנגן איתם?
- משפחה 3 של רעיונות: אלתור בשילוב סיקוונסים, מהדברים הכי כיפיים ומרשימים באלתור
- משפחה 4, רעיונות מורכבים: רעיונות מעניינים, מהנים ואקספרימנטלים. לא קלים לביצוע, אבל גם ההבנה שלהם תורמת המון
- אלתור הוא בעצם גם הלחנה, מאלתר טוב הוא גם מלחין מוצלח, נלמד על הקשר בין אלתור להלחנה
ברוכים הבאים! אני שמח שהחלטתם להשקיע בעצמכם וללמוד את הקורס השלם, לפניכם קורס מעניין ומושקע שבסופו תגיעו לרמה חדשה של הבנת מוזיקה ונגינת מוזיקה, פנו לעצמכם זמן ושקט, ותשקיעו במוזיקאי/ת שבכם כל יום קצת.
אני מאחל לכם לימוד נעים ושתפיקו את המיטב מקורס זה 🙂
כמה הנחיות שיעזרו לכם להתמצא בקורס
1: מתחת כל שיעור תמצאו את “המחברת שלי” בה תוכלו לכתוב הערות לעצמכם ולשמור אותם צמוד לשיעור, מומלץ להשתמש במחברת כטיוטה בחישובי מרווחים/סולמות או לכתוב בה משפטי מפתח שחשוב לכם לזכור (לצערי מהטלפון פחות נוח לעבוד עם המחברת)
2: המשימות לא נמצאות שם ליופי, חלק מהמטרות של קורס זה הוא להפעיל אתכם ברמת הנגינה והתיאוריה, ולפעמים עד שלא עושים משימות לא מבינים מה לא מבינים, אז תבצעו את המשימות ותשלחו לי, אני אהיה נחמד גם אם טעיתם במשהו 🙂
3: שימו לב שבניגוד לגרסה החינמית קורס זה עובד בצורה ליניארית, על כל שיעור/חידון שסיימתם עליכם ‘לספר’ לקורס על ידי לחיצה על ‘לסמן כהושלם’ מתחת לשיעור, אם כבר למדתם חלק מהשיעורים – פשוט סמנו השלמתי ותמשיכו.
אני זמין לכל שאלה, לימוד נעים 🙂
תוכן הקורס
סילבוס הקורס אלתור וקצב לגיטריסטים
חלק 1: אלתור, מושגים ראשונים
מה זה אלתור?
למה מאלתרים, מה הקשר בין אלתור להלחנת שירים, למה אלתור זה הדבר הכי טבעי ומתבקש לעשות אם אתם מוזיקאים, איך אלתור מפתח אותנו כמוזיקאים, האלתור הוא מה שמייחד את המוזיקאי/הנגן וככל שתאלתרו יותר תתפתחו יותר
איך אפשר ללמוד לאלתר אם אלתור ממציאים מעכשיו לעכשיו?
ישנם כמה כללים בסיסיים שצריך לעמוד בהם באלתור, האם ישנם תווים מהסולם שנכון יותר או פחות לנגן באלתור בזמן שמתנגן אקורד מסוים, ומהו הדבר החשוב ביותר באלתור?
קחו גיטרה ותאלתרו יחד איתי על סולם שכבר למדנו
התנסות ראשונית באלתור, אם זו הפעם הראשונה שלכם באלתור תתייחסו לזה כמו משחק כיפי עם כללים בסיסיים, סיבוב אני סיבוב אתם, נעלה את האינטנסיביות מסיבוב לסיבוב
איך גורמים לאלתור להישמע מעניין ועשיר יותר?
הבנת שני המרכיבים העיקריים שמרכיבים את האלתור ואיך זה יעזור לאלתור להתפתח, הדגמה של עיקרון הליניאריות באלתור
התנסות באלתור עם עיקרון הלינאריות החדש שלמדנו
קחו גיטרה ובואו ניישם את מה שלמדנו, נסו הפעם לשלב באלתור את מה שלמדנו, ככל שזה מאתגר יותר זה נשמע מעניין יותר וגם מפתח את הטכניקה יותר
משימה: שלח את האלתור שלך וקבל עליו משוב
איך נגרום לאלתור להישמע מעניין במרכיב השני שלו
כדי להבין את הדברים טוב יותר, נראה תצוגה שלהם בתוכנה לעריכת מוזיקה שעושה סדר בעיניים, בואו נראה ונשמע איך נראה אלתור שחזק במרכיב אחד אבל חלש במרכיב השני ולהיפך.
חלק 2: מהו קצב, ואיך אפשר להגדיר קצב?
בשביל להתפתח כמאלתרים עלינו לשלוט בקצב, מהו קצב?
אלתור וקצב הולכים יד ביד, ולכן אנחנו הולכים להעמיק בנושא, מהו קצב? מהם משכי זמן, והאם אפשרי להסתדר בלי הגדרות של משכי זמן? בואו נבין מה היה קורה היפותטית אם לא היו הגדרות למשכי זמן, מה זה BPM
בואו נבין את שיטת סימון משכי הזמן לפי פעימה קבועה
בואו נראה איך אפשר לכתוב שיר לפי שיטת הסימון שלמדנו, לפי העיקרון הזה עובדת כל שיטת סימון משכי הזמן
משכי זמן על בסיס חלוקה של תיבה
מה ההיגיון מאחורי שמות אורכי זמן כמו שלמים, חצאים ורבעים? זה מאוד פשוט כשרואים את זה מול העיניים!
אורך הזמן שמינית, האם תוכלו לנחש מהו השיר רק על סמך משכי הזמן שלו?
אני אכתוב אורכי זמן של שירים, אבל בלי התווים שלהם, ואתם תנסו לזהות
חלק 3: תווים, כתיבה קריאה ומשמעות הסימונים השונים
הגענו עד לכאן, לא נדבר על הפיל שבחדר? תווים!
בואו נראה איך מה שלמדנו מקביל עם תווים כתובים (אמאל’ה!) למה טאבים זה לא מספיק, והאם אתם באמת צריכים ללמוד לקרוא תווים? או שמספיק רק לדעת לדבר בשפת התווים? “ההבנה והתפיסה של מוזיקה דרך הגדרות מדויקות, מביאה ליכולות מפותחות יותר של שליפה, זכירה, והתמצאות במוזיקה”
בואו נסתכל על תווים ונבין איך מה שלמדנו נכתב בהם
נעשה סקירה על תווים מלמעלה, איך נראים שלמים חצאים רבעים ושמיניות בתווים, ואיך נבדיל ביניהם, סימוני התיבה, בואו נראה איך נראים השירים שראינו קודם – בתווים.
שאלון: זהה את משכי הזמן של התווים
חלק 4: משכי זמן נוספים, ויצירת מקצבים
בחזרה לתוכנת המוזיקה, מהם ששעשריות ומהם טריולות
נחלק את התיבה שלנו לחלוקות שונות ומעניינות, איך נשמעים טריולות?
איך נשמעים שילובים של ששעשריות רבעים וחצאים, דוגמאות משירים
דוגמה לפס קול מוכר שמשתמש במיקס מעניין של משכי זמן, וגם ליצירה קלאסית שמשתמשת בלופ חוזר של ששעשריות ורבעים
שאלון: זהה את משכי הזמן של התווים – עם ששעשריות
איך אפשר לכתוב *לא* לנגן במשך זמן מסוים?
איך נראות שתיקות (דמימות) של שלמים רבעים חצאים שמיניות ושש עשריות, ואיך שירים היו נשמעים בלי השתיקות, דוגמאות על שירים
אי אפשר לדבר על קצב בלי ללמוד לעשות ביט, נלמד את הבסיס
מהם החלקים השונים בתופים שמייצרים מקצבים, בואו נייצר מקצב בעצמינו, איך אפשר לשנות את המקצב בעזרת הוספת B.D בשמינית מסוימת או סנייר בשמינית אחרת, וכמה צריך לשנות כדי להגיע ממקצב רוק למקצב מזרחי
הדרכה על בניית מקצב בעצמכם, לא צריך תוכנת מוזיקה
הכלי האינטרנטי הזה זמין לכולם ואפשר להתנסות איתו בבניית ביטים בעצמכם, הדגמת בניית מקצב היפהופ
חלק 5: משפחה ראשונה של רעיונות ריתמים באלתור
איך נשכלל את האלתור בעזרת המידע החדש שלמדנו, המשפחה הראשונה של הרעיונות
מצוידים במידע החדש, בואו נשתמש בו כדי לגרום לאלתור שלנו להישמע מקצועי ומפותח יותר, את הרעיונות שלנו נלמד במשפחות, ולכל משפחה יהיו כמה רעיונות, מהי המשפחה הראשונה ומה הרעיון הריתמי הראשון שלה, הדגמת הרעיון בתוכנה, און ביט ואוף ביט
מאלתרים יחד עם הרעיון הראשון, סיבוב אני סיבוב אתם
ננסה לשלב את הרעיון שלמדנו באלתור המשותף שלנו, איבדתם את זה? תמיד אפשר לחכות לסיבוב הבא ולשמוע אותי חוזר על הרעיון יחד עם תזכורת גרפית מהתוכנה
רעיון 2 של המשפחה הריתמית הראשונה
מה הרעיון הזה אומר? איך הוא נשמע ונראה בתוכנה, ואיזה שירים ישראלים השתמשו ברעיון הזה כדי להלחין את הלהיטים שלהם (זוכרים שאלתור הוא בעצם הלחנה?)
מאלתרים עם רעיון 2 של משפחה 1
סיבוב אני סיבוב אתם, נסו להכניס את הרעיון לפחות פעם אחת בסיבוב במקומות מעניינים
רעיון 3, מתחילים לאלתר בששעשריות, כמה אפשרויות זה פותח לנו?
אנחנו עדיין במשפחה הראשונה, איך נראה הרעיון החדש שלנו שמתנגן בששעשריות?
מאלתרים בששעשריות עם רעיון 3 של משפחה 1
סיבוב אני סיבוב אתם, נסו להכניס לפחות פעם אחת בסיבוב את הרעיון החדש שלמדנו
רעיון 4 ואחרון של משפחה 1
במה רעיון 4 שונה מרעיון 2? הוא דומה מאוד אבל מתנגן בששעשריות ולכן זה נשמע שונה, מהן 2 האפשרויות לנגן אותו
מאלתרים עם רעיון 4 של משפחה 1
קחו גיטרה ונסו לבצע את הרעיון הזה בסיבוב שלכם, הרעיון הזה נשמע ממש מיוחד
אלתור סיכום של ארבעת הרעיונות של משפחה 1, נגנו איתי
האם יש טעם לרוץ הלאה בשיעורים אם אתם נגנים מתחילים וכל זה חדש לכם, או שהרמה הטכנית קשה לכם? בואו נעשה אלתור שבו נעבור על כל הרעיונות שלמדנו בחלק זה, סיבוב אני סיבוב אתם.
משימה: שלח את האלתור סיכום שלך וקבל עליו משוב
חלק 6: משפחה שנייה של רעיונות באלתור, שימוש בניגודים במוזיקה
משפחה 2 של רעיונות, שימוש בניגודים ליצירת מתח מוזיקלי מעניין ומספק
“יצירת ניגוד בין מספר התווים שחוזר על עצמו, לבין אורך הזמן ש’רוצה’ להסתדר אחרת” מה זה אומר? בואו נראה בתוכנה בצורה גרפית וברורה, ונלמד איך להפוך את האלתור שלנו לפחות צפוי ויותר מתוחכם, ואיזה להיט בינלאומי משתמש ברעיון הזה?
מאלתרים עם הרעיון הראשון של משפחה 2
האם תצליחו להכניס באלתור שלכם רצף מנוגד כמו שלמדנו?
הרעיון השני, הפעם נשתמש בניגוד בין טריולות לבין משפטים של 4 תווים
כשמנגים 3 טריולות בלופ זה נשמע מאוד צפוי, אבל מה קורה כשמנגים 4 טריולות בלופ? נוצר ניגוד!
מאלתרים עם הרעיון השני של משפחה 2
מומלץ מאוד להכין את הלופ לפני האלתור, הרעיון הזה מורכב לביצוע וצריך להגיע אליו מוכנים
שלח את האלתור שלך וקבל משוב – משפחה 2
מה נקבל אם נשנה את אחד מהתווים בלופ של האלתור
בואו נשנה את אחד מהתווים בלופ בכל סיבוב, איך זה ישמע? וכמה קשה יהיה לבצע את זה בנגינה? רמז: ככל שזה יהיה קשה יותר זה ישמע מעניין יותר
רק בשביל האינטלקט, הדגמה של עוד 2 רעיונות ממשפחה זו
בואו נציץ בתוכנה על עוד 2 רעיונות ששייכים למשפחה הזאת, ניגוד בין 4 תווים שחוזרים על עצמם במשכי זמן שמזוהים עם 6, ואיך נשמע ניגוד בין לופ של 6 תווים שמתנגן בששעשריות (ש’רוצות’ להסתדר כל 4)
הדגמת שילוב 2 הרעיונות בתוך האלתור
אנחנו גיטריסטים, אז מה שמעניין זה איך זה נשמע באלתור על גיטרה, ולכן אדגים לכם
חלק 7: בחירת התווים באלתור
סיכום ביניים, לאן הגענו עם האלתור שלנו עד כה? בחירת התווים באלתור
אז במה אלתור שונה מלנגן סולו לדעתכם, כמה אלתור מפתח אותנו גם בצד המוזיקלי וגם בצד של הטכניקה, האם אפשר להגביל את עצמינו בבחירת התווים באלתור, או שזה דווקא יפגע לנו ביצירתיות?
בואו נבצע מחקר מדעי, שאלת המחקר: האם ישנם תווים שיותר או פחות נכון לנגן בזמן שמתנגנים אקורדים מסוימים?
השערת המחקר אומרת שסביר להניח שלא כל התווים ישמעו טוב יחד עם כל האקורדים, איך נעמיד במבחן את ההשערה הזאת? נבצע שלושה ניסויים שבהם נבחן את ההשערה, נעמיד תווים מהסולם מול אקורדים מהסולם בכמה תרחישים יזומים שניצור, התוצאות מעניינות וגם מלמדות
לוקחים את ההפרדה של התווים מהאקורדים הכי רחוק שאפשר כדי להעמיד במבחן את השערת המחקר
“בואו ניצור מצב מלאכותי, שבו אף תו מהמלודיה לא יהיה משותף לאקורד שמתנגן איתו באותו הזמן” האם סביר שנגיע למצב כזה במקרה בזמן שאנחנו מאלתרים, ואיך נדע שתרחיש כזה לא יוכל לקרות במציאות? ובאיזה גישות אלתור כן מאוד מקפידים על האם אתם מאלתרים עם קשר הדוק לאקורד
חלק 8: משפחה שלישית של רעיונות באלתור, אלתור בשילוב סיקוונסים
המשפחה השלישית של האלתור, סיקוונסים!
מהם סיקוונסים, נלמד את עקרונות הסיקוונסים שילוו אותנו באלתור במשפחות הבאות של האלתור
סיקוונס פירוקי האקורדים, איפה נמצאים הסיקוונסים בשירים שכולנו מכירים?
אלו בדיוק אותם פירוקי האקורדים שלמדנו בהרמוניה, עכשיו אנחנו יודעים שהם יכולים להיות גם סיקוונס, שירים ויצירות שמשתמשים בסיקוונסים כדי להלחין, מבטהובן ועד מייקל ג’קסון, ואיך משנים מעט את הסיקוונס כדי שלא יסגיר את עצם היותו סיקוונס
לומדים את הסיקוונס הראשון על גיטרה, כדי שנוכל לשלב אותו באלתור
קחו גיטרה ותרגלו איתי את נגינת הסיקוונס הראשון הלוך חזור, לאט לאט
לומדים את הסיקוונס השני, קחו גיטרה ונגנו איתי
לאט לאט עם הסיקוונס הזה, הוא קצת יותר מורכב, לומדים לנגן אותו במהלך עולה ויורד
להרפתקנים: לומדים לנגן את הסיקוונס השלישי על הגיטרה
זהו סיקוונס פירוקי האקורדים, מתרגלים את הנגינה שלו, זהו סיקוונס רשות ולא חייב ללמוד אותו
מאלתרים עם סיקוונסים! סיבוב אני סיבוב אתם
נסו לשלב לפחות אחד משני הסיקוונסים בסיבוב שלכם, ניקח באקינג טראק איטי ורגוע, נעשה סיבובים כפולים כדי שיהיה זמן להשתלט על הרעיונות
משימה: שלח את האלתור שלך וקבל עליו משוב – סיקוונסים
חלק 9: משפחה רביעית: רעיונות מורכבים